lørdag 14. mars 2009

Grandfathers trunk - Morfars reisekiste






Garnlageret har vokst seg litt for stort til at jeg klarer å holde orden på små og store poser som er blitt oppbevart under et lite hjørnebord. Så da gravde jeg frem morfars kiste fra kjelleren som han brukte når han reiste til Svalbard for å jobbe i gruvene under de harde tredve-åra. Jeg ble veldig lei meg når jeg oppdaget at den hadde blitt angrepet av muggsopp. Jeg har jo hatt planer om å pusse den opp, og hadde begynt å fjerne maling og pusset litt på den. Men studier, graviditeter og småbarn satte en stopper for det prosjektet. Jeg tror utslaget av muggsopp stammer fra en vannlekasje vi hadde på julaften. Så da er jo egentlig skaden oppstått nylig. Jeg ringte til min mor som menta at jeg burde bare kaste den, samtidig som hun gremmet seg over at hun malte den grønn og orange en gang på 70-tallet. Orginalfargen kan skimtes igjennom den grønnmalingen...


*******************************

My yarn stash has grown, and it is not possible to keep it organiced under the little corner table. So I dug out my grandfathers trunk from the basement. He used this trunk on his trips to Svalbard to work in the mines during the hard times in the nineteen thirties. I became very sad when I discoverd that it has been attacted by mould. I had planned to repaint it, and had startet to remove the old paint, but studies, pregnantsies and small children put the project very far down the "to do" list. I thing the mould is the result of a water leak we had on christmas eve. -So it is not that long. I called my mother. She said that I should just trown the trunk, while she wonderd why on earth she painted it green and orange during the seventies. The original colors can been seen throug the green paint...


*********************************


Jeg kan da ikke bare kaste kista? Så jeg gjør et forsøk på å redde den. Jeg vasket den grundig med klorin i går kveld. Jeg heldte til og med en ganske sterk blanding av kloring og vann i den, og lot det stå å trekke inn i noen timer. Etterpå skyllet jeg den med rent vann. Jeg lot også rent vann stå i den en stund. Nå står den til tørk. Når den er tørr vill jeg smøre den inn med soppdrepende middel. Så får jeg se om lukten er borte og om det er noe håp...


**************************

How can I just throw the trunk? So I will try to save it. Last night I cleened it with bleach. I even put bleach and water in to it for a few houres, and rinsed it with cleen water. Now it is drying. Afterwards I will put on somthing to kill the mould. Then I will se if there is any hope, and if the smell is gone...
*********************

Det er mye historie i kista, og den er verd å bevare. Moren min brukte den til oppbevare gamle duker som hun hadde arvet, sølvtøy og ting som jeg skulle få når jeg giftet meg ... noe som viste seg å ta sin tid. Moren min sier hennes første minne av morfar er da hun var fem år. Da hadde han vært på Svalbard (-Og måtte til og med skyte en isbjørn!) i to for å tjene penger, mens mormor og mor og mine onkler ventet hjemme. Mor har fortalt at de var heldige, for de manglet aldri noe...

*********************************************

There is a lot of history in the trunk, and worth to save. My mother has used it to keep old tablecloths, silverware and thing she saved for my marrige....witch took a while. My mother says that her first memory of my grandfather was when she was five. He had been gone for two years to earn money at Svalbard (Where he even had to shoot a polar bear!), while my grandmother, my mother and uncles were waiting at home. My mother says that they were lucky, they always had everything they needed...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar